Nie od dzisiaj wiadomo, że zmysł powonienia wpływa na odbieraną przez nas rzeczywistość i jej klasyfikowanie. Chodzi tutaj przede wszystkim o przypisywanie pozytywnych lub negatywnych cech miejscom, przedmiotom, zjawiskom, a także osobom. W zależności od tego, jak interpretujemy dany zapach, tak postrzegamy dany wycinek rzeczywistości. Choć może się to wydawać nieprawdopodobne, to bez dwóch zdań tak właśnie jest.
Zapachy sposobem na dotarcie do człowieka
Jednym z przykładów, w których wykorzystuje się wspomniane zjawisko jest aromamarketing zwany też marketingiem zapachowym. Korzysta się z niego w sklepach odzieżowych, drogeriach, a nawet restauracjach. Wszystko polega na aromatyzowaniu pomieszczeń firm indywidualnie komponowanymi wiązkami zapachów po to, żeby w zamierzony sposób oddziaływać na zachowanie klientów. Udowodniono, że im przyjemniejsza i kojarząca się z drogą woń, tym większe zainteresowanie danym przedmiotem, wokół którego roznosi się zapach i mniej pretensji w przypadku wysokiej ceny. Brzmi to co najmniej jak stosowanie zaklęć i magii w stosunku do klienta. Z racji tego, że aromaty w tak dużym stopniu wpływają na ludzi, zaczęto używać ich w wielu dziedzinach oraz rodzajach usług. Przykładem może być coraz częściej stosowany zapach do saun, który pozwala użytkownikom osiągnąć stan niemalże całkowitego odprężenia. W zależności od użytej woni wprowadza w inny stan i oddziałuje na inne elementy ludzkiego ciała. Pozwala na osiągnięcie wewnętrznego spokoju, ukojenie nerwów, powstrzymanie natłoku myśli lub uśmierzenie bólu głowy.
Aromaterapia oraz sposoby wykorzystywania zapachów to temat, którym warto się zainteresować. Być może zgłębiając tę tematykę natrafimy na sposób rozwiązania naszych dotychczasowych problemów i dolegliwości. Powszechnie wiadomo, że praktyki stosowane od wielu pokoleń są często tymi, które nigdy nie tracą na wartości, a swą skutecznością często prześcigają współcześnie stosowane metody.